3 dagen Figueres B&B Hotel, Vrijdag 18 augustus

18 augustus 2017 - Figueres, Spanje

Vrijdag de 18de

Laat naar bed en toch bijtijds weer op. De ontbijtzaal in, waar de herrie me in de lift al tegemoet komt. Het ontbijt is in een grote open ruimte met hoog plafond en glazen wand rondom. De hotelgasten, merendeel Frans en enkele Spaans, kunnen een bak herrie veroorzaken. Ik moet me even over deze drempel van herrie heen zetten, om toch van al het heerlijks te kunnen genieten. Vooral de coffee cortado smaakt goed!

De receptie is in deze ruimte geïntegreerd. Voor € 6 kun je uitgebreid en lekker ontbijten. Omdat ik eerst wil zien hoe het ontbijt wordt aangeboden, heb ik de boeking exclusief gedaan. Gisteren wilde ik het bedrag cash aan de receptionist overhandigen. Hij verwees me naar een apparaat, waar ik het geld in moest stoppen. Op deze tweede dag, besluit ik voor twee dagen het ontbijt te betalen. Nu met pin, want mijn cash is op. Gek genoeg voelt dat toch persoonlijker, dan geld storten in zo’n apparaat.

Na het ontbijt lummel ik de rest van de ochtend rond op mijn hotelkamer. Schrijf mijn reisverslagen, selecteer foto’s om ze op mijn travellog te kunnen plaatsen. Schrijven over wat ik zie en beleef, is al vanaf het prille begin van mijn reizigers bestaan een fijne uitlaatklep geweest. Ooit begon ik met pen en zorgvuldig uitgekozen schriften. Vandaag de dag is de laptop, mijn mobiel en het internet mijn uitlaatklep geworden. Wat andere uitdagingen met zich meebrengt als het om inloggen en aan de praat krijgen van de apparatuur gaat.

Rond het middaguur vertrek ik in de richting van Cadaquès om naar het huis van Dali in Port Lligat te gaan. Ook voor dit bezoek heb ik van tevoren mijn entreekaart via internet besteld. Geleerd van de vorige keer toen ik met Rob samen een poging heb gewaagd om binnen te komen. Teleurgesteld werden we weggestuurd, omdat we ter plekke geen kaarten konden kopen. Ik ben blij dat ik nu in de gelegenheid ben om huize Dali alsnog een keer van binnen te bekijken. En het is de moeite waard gebleken. Om 14.10 u mag ik naar binnen. Wat inhoud dat ik om 13.40 u mijn kaart bij het loket kan ophalen. Handtas bij de bewaker afgeven, want die mag niet mee naar binnen. Dan wachten tot de deuren opengaat door in de schaduw mijn baguette met ham, tomaat en olijfolie op te peuzelen. Genieten van de aanblik van de baai en de toeristen uit vele landen, maar vooral Frans talige. Daar zijn ze weer ;0).

Om 14.10 u mag ik naar binnen. De Spaanse suppost, geeft uitleg in het …. Frans. Aangezien ik het een mooie taal vind, kan ik daar toch weer blij van worden. 10 minuten rondkijken per sectie is toegestaan. Beetje laten doorstromen, want de volgende groep wil ook wat zien. Binnenshuis prachtige lichtinval en een serene rust. Ook al zijn alle hoeken en gaten met kunst en soms ietwat bizarre kunstobjecten gevuld, heerst er een serene rust in huis. Het uitzicht over de baai levert daar een grote bijdrage aan. Zodra alle ruimtes binnen de gestelde tijd doorlopen zijn, worden we naar buiten gedirigeerd. Nu mogen we ongelimiteerd de tuin in, rondom het zwembad (zonder erin te mogen), op de binnenplaatsjes en in de olijf boomgaard verblijven. Dezelfde rust als binnen, ervaar ik ook buitenshuis. Het was een genot om daar op mijn gemak een plekje uit te zoeken, waar ik lekker kon gaan zitten. Al mijmerend over wat ik gezien had en over het leven, mijn blik over de baai te laten gaan. Strand taferelen, kanoërs, zeil- en motorbootjes trekken aan mijn oog voorbij.

Het heeft tot nu een aantal jaren en museum bezoeken geduurd, voor ik Dali ben gaan waarderen. Sinds gisteren en vandaag, tijdens het museum bezoek in Figueres, het bezoek aan huize Dali en de getoonde filmbeelden ben ik om. Ik ben inmiddels in de ban van de fantasievolle magische wereld die hij creëerde. Een fantasie, voor mij soms te bizar en ook niet altijd geheel tot de verbeelding sprekend. Toch word ik er blij van om, al is het maar voor even, in zijn wereld te verdwalen.

Veel bewondering heb ik voor zijn zeer scherp oog, verfijnde kwaststreken, intense kleurgebruik vaak met fraai glanseffect op het doek neergezet. Desondanks INSPIREREND. Zijn diversiteit in materiaalgebruik, zijn maffe bewegende objecten. Je kunt het zo gek niet bedenken of hij decoreerde het. Zijn driedimensionaal spel, al dan niet met spiegeleffecten en alles wat ik nog vergeet op te noemen. Ik ben onder de indruk!

Ik ben geraakt door de rustgevende sfeer in zijn huis en tuin in Port Lligat. En wat een enorme hoeveelheid kunst heeft hij in zijn leven gemaakt. Een hoge productiviteit naar mijn idee door een enorme doses zelfdiscipline. Maar niet in de laatste plaats denk ik dat het ook met deze inspirerende, rustgevende omgeving van doen heeft.

Uiteindelijk besluit ik met enige tegenzin te vertrekken en beland ik via de exit, in het kleine winkelstraatje. Van tevoren had ik al een ansichtkaart voor tante Len gezien, die ik nu wil gaan kopen. En terwijl ik binnen ben en verder rondkijk, zie ik hele mooie dingen. Dus ga ik Nederland terug met leuke Dali souvenirs ;0)!

Bij het zien van mijn camera, doet de aardige verkopen mij de tip aan de hand, om naar the lighthouse bij Cap de Creus te gaan. Daar heb je een 360 graden uitzicht over de Spaanse en Franse kust. Hij geeft aan dat je daar op het terras van een restaurant, ook wat kunt eten en drinken. Dat klinkt goed, dus een dergelijk drie kwartier later ben ik op die plek. Op de rand van de kaap, laat ik de verfrissende wind langs mijn lijf blazen. Prachtige rit over kronkelden wegen, door het Parc Natural en evenzomooi uitzicht over de kustlijn. Meloensap, calamares Andalusian style en olijven. Een fantastische afsluiting van deze heerlijke dag.

Terug in mijn hotel, besluit ik dat een restaurantbezoek onnodig is. De rest van de avond relax ik op mijn kamer. Deze laatste avond hier, heb ik het nodige in- en ompak werk te doen voor alles weer op een logische manier in de koffer en auto beland.

Morgenochtend staat een trip(je) naar Granolles op mijn programma.

1. Hanneke:
    21 augustus 2017