3 dagen Girona, reisdag van Granollers naar Girona

21 augustus 2017 - Girona, Spanje

Maandag 21 augustus

Op deze maandag vertrek ik half elf in de ochtend vanuit Granollers naar Girona, om daar dagen te verblijven. Buiten de stad eerst een benzinepomp vinden. Mijn tank zit nog voor een kwart vol, het moment om aan te vullen. Bij een zelfbedieningspomp toets ik tot 2 keer toe mijn code in, zonder benzine te kunnen tanken. Met assistentie van een vriendelijke Spaanse, lukt het me uiteindelijk toch. Blijkt dat een creditcard wel en een bankpas niet werkt. En terwijl ik de auto voltank, zie ik dat het ook duidelijk staat aangegeven op de pomp….

Mijn route vervolgend passeer ik Tagament. Twijfel en of ik nog een keer naar boven scheur voor een lunch. Afslag voorbij, want ik heb het Parador in Vic-Sau op mijn agenda staan. Een bijzonder mooie locatie waar Rob en ik jaren terug hebben overnacht. En hoe super is het uitgewerkt dat ik daar weer geweest ben. Op de 10 kilometer lange bergweg prikken de tranen in mijn ogen en uiteindelijk rollen ze over mijn wangen. Bovenaan het schitterend uitzicht over het meer ver beneden mij en rust valt als een deken over me heen. Zoals te doen gebruikelijk een glaasje rosé op het terras bij aankomst. Acclimatiseren, terwijl Rob stiekem op de stoel naast mij is gaan zitten ;0), geniet ik van al wat is. Ik realiseer me eens te meer, dat dit een van de dingen is die ik de laatste jaren zo heb gemist.

Na dit kleine intermezzo, reis ik rechtstreeks door naar Girona. Bij binnenkomst een paar keer misleidingen van de routeplanner, maar uiteindelijk kom ik toch bovenop de berg bij Palau Bellavista aan. Het is halverwege de middag en erg warm. Ook hier komen de mooie herinneringen van weleer boven. Dat was in het voorjaar van 2011, de laatste trip dat Rob en ik samen in Catalonië zijn geweest. Ook toen hebben we in dit hotel overnacht. Gek genoeg voelt het als thuiskomen. Bijzonder op ongeveer 1500 kilometer vanaf Breukelen.

De rest van de middag breng ik op het dakterras door. Af en toe een plons in het zwembad om af te koelen, geniet ik van het uitzicht over het oude stadsdeel van Girona. ’s Avonds eet ik op het dakterras bij het hotel. Het is 10 minuten lopen naar het centrum, maar dat is bergaf. Met volle buik terug de berg op, zie ik minder zitten ;0). Een fraaie zonsondergang, waardoor de tegenoverliggende bergen mooi tegen het avondrood afsteken. Bij het invallen van het donker, stralen sterren helder aan de hemel en hult de stad beneden mij zich in talloze lichtjes.

Voor 1 persoon inchecken, roept soms een verbaasde of vragende blikken aan de receptie op. Als vrouw alleen aan tafel in een restaurant, levert op dat je glas wijn soms wat voller en soms ook ongevraagd wordt bijgevuld. En terwijl ik aan het eind nog een soort van citroenjenever accepteer, merk ik bij het opstaan dat die wel hard is aangekomen. Voordeel is dat ik mijn kamer gelijkvloers is en ik er maar een klein stukje vandaan ben. Voor ik in bed lig, besluit ik het de volgende dag wel iets rustiger aan doen met de alcoholische versnaperingen! Toch was het voor vandaag OK. Het was DE dag om de mooie herinneringen aan het reizen met Rob door Catalonië op te halen. En dat is heel goed gelukt.

1. Eveline:
    27 augustus 2017
    Zo mooi
  2. Brigitte:
    28 augustus 2017
    Met een wenend en een lachtend ook kijkt terug op een mooie tijd - bijzonder, lieve Tosca.